Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

In- of uitchecken vergeten

Soms vergeet je wel eens in of uit te checken. Geen zorgen, wij leggen je hier uit wat je dan het beste kan doen. In sommige situaties kan je recht hebben op een vergoeding. Met onze vragenlijst ontdek je in een paar klikken of en hoe je geld terug kan vragen.


Uitchecken vergeten

  • Met OV-chipkaart

    Ben je vergeten uit te checken? Dan heb je nog tot 6 uur na het inchecken de tijd om uit te checken bij een paaltje of poortje van NS. Doe dit, bij een poortje, wel aan de uitcheckzijde ervan.​

    ​Lukt het uitchecken niet op tijd? Voor een reis met een NS-trein wordt er voor reizigers met een Flex-abonnement of reizigers die op saldo reizen en gebruik maken van de Vergeten check-uit service eerst op basis van eerdere reizen geprobeerd om automatisch je reis aan te vullen. Hier hoef je zelf niets voor te doen.​

    ​Wordt de reis niet automatisch aangevuld? Dan heb je een vergeten check-in of check-uit en wordt er een correctie- of instaptarief in rekening gebracht. Als je rit minder kostte dan het correctie- of instaptarief, dan kan je dit zelf terugvragen in MijnNS of via uitcheckgemist.nl. Als je een flex-abonnement hebt, dan is het alleen mogelijk om geld terug te vragen in MijnNS.​

    1. Ga naar je reishistorie in MijnNS.
    2. Ga naar de reis met missende in- of uitcheck. Onder je reis komt er (na 48 uur) een link te staan naar het Geld terug-formulier.
    3. Vul dit formulier in om geld terug te vragen.
  • Met NS-Businesscard

    Je hebt een incomplete rit en hierdoor misschien te veel betaald voor je reis.​

    Als we op basis van je reisgeschiedenis bijna zeker weten op welk station je een gemiste in- of uitcheck hebt, passen we dit automatisch aan. Je krijgt een e-mail waarin wij dit bevestigen. Weten we dit niet zeker? Dan krijg je een e-mail waarin staat dat je bent vergeten in- of uit te checken en dat er daarom een correctietarief in rekening wordt gebracht. Je kan je rit dan zelf aanpassen in Mijn NS Zakelijk, waardoor je het teveel betaalde terugkrijgt.​

  • Met betaalpas (of mobiel betalen)

    Reis je met je betaalpas en ben je vergeten uit te checken? Vanaf 6 dagen nadat het correctietarief van je rekening is afgeschreven, kan je de gemiste uitcheck aanpassen bij OVpay. Dit doe je als volgt:​

    1. ​Ga naar je reisoverzicht op OVpay.nl
    2. Zoek je reis op met je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag
    3. Vul het ontbrekende eindstation in

    ​Na maximaal 7 dagen krijg je het teveel betaalde bedrag terug op je rekening.​

  • Bij een andere OV-vervoerder

    Ben je vergeten uit te checken bij een andere vervoerder? Dan kun je alleen op uitcheckgemist.nl aangeven op welk station je wilde uitchecken. Na je aanvraag verrekent de andere vervoerder het verschil tussen het correctietarief en je ritprijs. ​

    Vergeet je meer dan 3 keer per kalenderjaar om uit te checken? Neem dan contact op met de vervoerder zelf.​

    ​Let op: de vervoerder heeft niet altijd zicht op welke kosten (ritprijs, correctietarief) in rekening zijn gebracht als dit via een NS-factuur (NS Flex of NS-Business Card) is gegaan. Het kan dus zijn dat de andere vervoerder jou om informatie van de NS-factuur vraagt. ​

Overig

  • Inchecken vergeten

    • Is je treinreis al begonnen? Koop dan zo snel mogelijk een e-ticket in de NS-app of op ns.nl/kaartjes. Zo voorkom je een boete. Je moet namelijk wel altijd een geldig vervoerbewijs hebben.​
    • Is je treinreis nog niet begonnen? Loop dan alsnog naar een poortje of paaltje om in te checken. Let bij een poortje op dat je dit aan de incheckzijde van het poortje doet.​
    • Is je treinreis afgelopen en kom je er achteraf achter?​ Als je niet in- en wel uitgecheckt bent, wordt er een instap- of correctietarief in rekening gebracht. Het is mogelijk om dit te laten corrigeren naar de juiste ritprijs.​ Je kan dit zelf makkelijk en snel doen. Het is afhankelijk van jouw situatie hoe je dit doet. Kijk bij bovenstaande vragen over Uitchecken vergeten, hoe je dit regelt voor jouw situatie.​ Let op: het kan tot 48 uur duren voordat het mogelijk is om je gemiste incheck zelf aan te passen.
  • Geld terugvragen van een correctie- of instaptarief

    Als het niet is gelukt om in- of uit te checken, dan wordt er een correctie- of instaptarief in rekening gebracht. Kostte je rit minder dan het correctie- of instaptarief? Dan kan je het verschil zelf terugvragen. ​

    Dit doe je door je gemiste in- of uitcheck aan te passen. Hoe je dit doet is afhankelijk van de situatie. Start de vragenlijst of kijk bij de antwoorden bij Uitchecken vergeten hoe je je geld kan terugkrijgen voor jouw situatie.​

  • Per ongeluk in- of uitgecheckt met mijn betaalpas

    Als je per ongeluk hebt in- of uitgecheckt met je betaalpas (of creditcard of mobiel betalen) en er geld is afgeschreven van je betaalrekening met als kenmerk NLOV met 14 cijfers en letters, dan is het in veel situaties mogelijk om geld terug te vragen.​

    Je kan gebruik maken van deze vragenlijst, waarin we je uitleggen hoe je geld terug kan krijgen.​

     

  • In-of uitgecheckt bij de verkeerde vervoerder

    Als je per ongeluk hebt ingecheckt bij NS en hebt uitgecheckt bij een andere vervoerder of andersom, dan kan het zijn dat je bij beide vervoerders een gemiste in- of uitcheck hebt en het instap- of correctietarief twee keer in rekening is gebracht. Afhankelijk van je situatie zijn er verschillende acties. Kijk hieronder wat voor jouw situatie van toepassing is:​

    • Gereisd met NS én met een andere vervoerder en bij beide een gemiste in- of uitcheck​
    1. Voor het gedeelte dat je hebt gereisd met de NS-trein corrigeer je je reis via uitcheckgemist.nl (alleen voor reizigers die op saldo reizen) of via je reishistorie in Mijn NS. Let hierbij op dat je incheck- en uitcheckstation overeenkomen met het gedeelte van de reis wat je hebt afgelegd met NS.
    2.  Voor het gedeelte dat je met een andere vervoerder hebt gereisd corrigeer je de gemiste in- of uitcheck via uitcheckgemist.nl. Let hierbij op dat je incheck- en uitcheckstation overeenkomen met het gedeelte van de reis wat je hebt afgelegd met de trein van een andere vervoerder.​
    • Alleen met NS gereisd, maar toch een vergeten check-uit bij een andere vervoerder​

    Je kan de gemiste in- of uitcheck van je reis met een NS-trein corrigeren via uitcheckgemist.nl (alleen voor reizigers die op saldo reizen) of Mijn NS. De gemiste in- of uitcheck bij de andere vervoerder kan je corrigeren via uitcheckgemist.nl. Aangezien je niet hebt niet gereisd met de andere vervoerder, kun je het instap- of correctietarief terugvragen. Vul dan bij de in- en uitchecklocatie hetzelfde station in.​​

    • Alleen gereisd met een andere vervoerder, maar toch een vergeten check-uit bij NS​

    Je kan de vergeten check-uit voor de reis die je hebt gemaakt met de andere vervoerder corrigeren via uitcheckgemist.nl. Aangezien je niet hebt gereisd met NS, kun je het volledige instap- of correctietarief terugvragen. Dit kan via NS Klantenservice. ​

     

Veelgestelde vragen

  • Hoelang duurt het voor ik het geld op mijn rekening ontvang?​

    • Geld terug via Mijn NS​

    Na je aanvraag in Mijn NS verrekenen we het verschil tussen het correctietarief (voor NS Flex-abonnementen of NS-Business Card) en je ritprijs op je volgende factuur. Of we storten het verschil tussen het instaptarief (voor abonnementen op saldo) en je ritprijs binnen 2 weken automatisch terug op je bankrekening.​

    • Geld terug via Uitcheckgemist​.nl

    Na je aanvraag krijg je een e-mail waarin staat wanneer je je geld terugkrijgt. Reis je met NS dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat. Je saldo staat bij het inchecken direct op je kaart! Je kunt het geld dat je terugkrijgt ook nog steeds ophalen bij een NS-kaartautomaat. Kies bij de automaat voor ‘Ophalen bestelling’. ​

     

  • Hoe werkt de automatische correctie bij vergeten check-uit?​

    We hebben een speciale service waarmee maximaal 5x per jaar een vergeten check-uit automatisch voor je wordt gecorrigeerd.​ Als je vergeet uit te checken, dan wordt er een correctietarief in rekening gebracht. NS helpt je via deze service met het corrigeren hiervan. Dat kan op twee manieren:​

    • ​Kunnen we op basis van je andere in- en uitcheckgegevens met minstens 80% zekerheid bepalen op welke locatie je jouw check-uit gemist hebt? Dan corrigeren we de vergeten check-uit automatisch en krijg je gewoon de juiste ritprijs in rekening gebracht.​
    • Is die 80% zekerheid er niet? Dan ontvang je een notificatie per e-mail, waarin staat dat je bent vergeten uit te checken en dat er een correctietarief in rekening is gebracht. Je kunt je rit dan zelf corrigeren in je Mijn NS (Zakelijk) account.​

    ​De Vergeten Check-Uit Service is beschikbaar voor NS-Business Card-klanten, NS-Flex klanten en klanten die op saldo reizen en daarbij toestemming hebben gegeven aan NS voor Serviceberichten en het delen van reisgegevens.​

    Let op: de Vergeten Check-Uit Service werkt alleen bij ritten die gemaakt zijn bij NS. Je kunt maximaal 5 keer per jaar een vergeten check-uit (laten) herstellen met de Vergeten Check-uit Service.​

    Bekijk hier hoe wij automatisch corrigeren​.

    Klopt de automatische correctie niet? Neem dan contact op met NS Klantenservice.​

     

  • Ik ben vergeten in te checken en heb na controle in de trein een boete gekregen. Wat nu?​

    Geen geldig vervoerbewijs in de trein of in het reizigersgebied achter de NS-poortjes of paaltjes op een station? Dat is niet toegestaan en dus zal de conducteur of Veiligheid en Service (V&S)-medewerker je een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging van €50 in rekening brengen volgens onze voorwaarden.​

    Kun je niet direct contant betalen? Dan krijg je Uitstel van betaling (UVB) indien je je kunt identificeren en krijg je een betaalverzoek toegestuurd dat je binnen 14 dagen moet betalen.​

  • Er is een correctietarief in rekening gebracht, omdat er meer dan 60 minuten tussen in- en uitcheck op hetzelfde station zat. Wat nu?

    Als je incheckt en meer dan 60 minuten later uitcheckt op hetzelfde station, gaan wij ervan uit dat je hebt gereisd. Daarom betaal je een correctie- of instaptarief. Kijk hier voor meer info.​

    Heb je niet kunnen reizen door vertraging? Dan kan je eenvoudig je geld terugvragen via Mijn NS of via het Geld terug bij vertraging-formulier.​